Wednesday, August 12, 2015

Once upon a time

I miss moment of my childhood

Mempunyai 5 org abg dan sorg adik..
Aku rindu saat kami semua masih belajar, semua berada di rumah
Abg blk time cuti sem..

Aku rindu saat abg aku paksa utk solat berjemaah sama2
Kami solat berjemaah ramai2 kt ruang tamu, selepas maghrib..abg aku bacakan Al-Quran
Alunan yg merdu..sedap didengar
Kemudian solat insyak..

Tiap2 subuh kena paksa bgn..solat sama2
Kemudian abg akn bacakan kitab
I miss that day

Aku begitu mengagumi abg2..
Aku rindu saat2 aku masih kecil perlukan perhatian dari diorang..
Aku plg suka tgk diorang berkumpul semua then mula bersembng macam2 topik..
Aku tumpang tadah telinga smbil gelak2 bila ada yg membuat lawak..
Kadang2 aku jd tukang serve air or makanan 

Bila abg2 mengikuti tabliq..dorang sentiasa on time solat di surau..
Bila dgr azan, semua pakata buat bodo jer
Skali dgr org iqamah..berlumba2 ambik wuduk pergi surau
I miss to see that moment t_t

Saat plg best bila menyambut hari raya..
Shari sebelum raya, semua sanak saudara berbuka puasa di rumak mek (nenek)
Bersembang sambil gelak..

Malam nye selepas solat tasbih di masjid, mula menjalankan edisi men mercun dan bunga api
Berasap dengan bunyi meletup 
Sgt havoc

Aku? Seronok tukar langsir dan tolong ma siapkan satee dan nasi impit
Dlu semua ma buat sendiri
Kami adik bradik sama2 tlg cucuk satee 
Abg akn berjaga untuk bakar satee
Selalu yg champion bakar satee, abg aku yg ke-3

Pagi raya semua pkat bgn awl utk solat sunat Raya..
Kami konvoi pkai satu kereta yg plg besar..
Tugas ak setiap tahun isikan biskut raya dlm balang sebelum pg solat..

Aku rindu saat memandang wajah2 abg dan sdare yg ceria di pagi raya..
Hubungan yg akrab...sukar untuk diganti

Kini semua tinggal kenangan..
Kdng2 aku rasa kesepian..aku sgt rindukan suasana keakraban sebuah keluarga
saat solat berjemaah ramai2
Dan rindu suasana yg aman dgn alunan Al-Quran 

Aku harap suasana tersebut akan kembali..mungkin dgn fmly aku sndri
InsyaAllah

#memory


No comments:

Post a Comment