Friday, August 29, 2014

PMS

PMS is premenstrual syndrome
atau dalam bahasa ibunda, PMS nie adalah sindrom pra-haid (untuk org pmpn jerr)

Bende nie merupakan rangkaian 3 gejala: dari segi fizikal, tingkah laku & fisiologi
Kalau ikut teori (textbook), PMS t'jadi antara 7-14 hari sebelum haid datang & merasa lega bila haid b'mula
aku nie kira golongan special kot..sbb t'pilih utk mengalami sindrom nie..indah?? haha xde mknanye

tp aku pelik cket, sindrom nie tak b'akhir bila haid datang..dea cam b'larutan hingga 3-4 hari selepas tu.
and again maybe aku insan t'pilih..Allah nk bg ujian suh aku sabar lebih cket
(selalunye aku fail :P)

pe simptom dea???
-Ganguan Emosi : cepat MARAH, murung, STRESS, GELISAH, berasa LETIH, MENGIDAM makanan manis, selera makan b'tambah/ b'KURANG

-Gejala Fizikal : SENAK PERUT, perut kembung, payu dara m'besar(??), SAKIT KEPALA, MUAL, SAKIT BELAKANG, MUSCLE PAIN

**capital letter tu yang aku hadapi sendiri ><

Fact: for some women, the physical pain and emotional stress are severe enough to affect their daily routines and activities.

yess, indeed!!!

Sebab utama PMS adalah unknown
tapi ada sesetengah faktor yg m'nyumbang kepada PMS
antaranya?
-Tekanan
-Poor eating habits (kaitan dgn kurang pengambilan vitamins dan minerals)
-Perubahan hormon (d'katakan akan hilang ketika mengandung and menopause)

++ etc..xlarat nk taip byk2..aku mention yg mana berkaitan jer..nak lebih sila google sendiri :P

Cara atasi:
-Senaman (memang tersangat la jarang aku buat :P)
-Berehat (kadang-kadang)
-Tidur (erkk hurmm)
-Pemakanan yang baik (less salt and increase intake of vegetables, fruits and cereal)
-Pain Killer (hohooo sgt2 memerlukan on day 1 & 2)
-Some said EPO (Evening Primose Oil) is good for hormone

sebut pasal EPO,de sesetangah ckp, bnde ni boleh mnyebabkan cyst..ntah btol ke x
but yess last 3 or 4 years..aku pengguna EPO (almost a year) and now i got cyst..haha aku xtaw btol2 ada kaitan x EPO & cyst tu
**malas nak cari journal (bajet rajen sgt :P)

Okla selesai sudah kelas kesihatan wanita tuk hari ini ;)

moral of this entry: Perempuan seperti ni t'sgt la fragile (hu2 xde kaitan lgsg)><

till meet again..xoxo

*May Allah bless

No comments:

Post a Comment